Det tekniske universitet i Göteborg, Chalmers, har fremstillet en ny beregner til flytrafikkens forurening som funktion af rejsens længde. Værktøjet er oprettet på grund af den stigende flytrafiks (hvoraf 95% er passagertrafik) skadelige påvirkning på klimaet.
Her er Chalmers værktøj: http://flightemissionmap.org
I lyset af dette nye værktøj har vi gennemgået vores beregninger og vi har besluttet at følge Chalmers metode, da værktøjet er nemt at anvende for os som forbrugere, og er baseret på historisk data fra 1990-2017. Vi har lavet en sammenligning nedenfor af de mest populære regnemaskiner på CO₂ påvirkning fra flytrafik.
I forhold til udledninger anbefaler vi at man ikke blot nøjes med at se på den rene CO₂ udledning, men også medregner effekten af kondensstriberne som flyet efterlader, hvilke fungerer som et mindre skydække. Dette er også kaldet strålingspåvirkning (radiative forcing)*.
Inkluderes kondensstribernes påvirkning lander vi på et tal på omkring de 0,300 kg CO₂ – ækvivalent (CO₂ e) udledning per fløjet kilometer på economy class i gennemsnit. For de dyrere billetter er niveauet højere, da der er færre passagerer per flyvning. Vi anbefaler altså at man planter træer svarende til 300 g CO₂ udledt per fløjet kilometer.
Analyse
Sammenligning af CO₂ udledning i kilogram for én person tur/retur eksklusiv drivhuseffekten af kondensstriber (se kilder nedenfor):
Sammenligning kg CO2e udledning per km eksklusiv drivhuseffekten af kondensstriber:
Sammeligning inklusive drivhuseffekten af kondensstriber:
Sammenligning g. CO₂e udledning per km inklusive drivhuseffekten af kondensstriber:
Kilder:
Kondensstriber = strålingspåvirkning = Radiative forcing.
https://www.carbonindependent.org/22.html
http://flightemissionmap.org/#Malm%C3%B6/55.61,13.00/170/20000 (Chalmers)
https://www.icao.int/environmentalprotection/CarbonOffset/Pages/default.aspx
https://www.chalmers.se/en/departments/see/news/Pages/climate-smart-vacation.aspx